Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az ördög viszi a keresztelőmedencét – Értelmi sérültek előadásáról
Az ország egyetlen értelmi sérültekből álló társulatának, a Baltazár Színháznak Kőválasz című darabját láttuk. A tipikusan magyar családtörténet előadása során nem volt helye vállveregetésnek, elnéző mosolynak. Forrás: mindennapi.hu / Kiss Judit Ágnes
Az 1998 óta működő, értelmi sérültekből álló társulat január 25-én
Vörös István Kőválasz című drámáját állította színpadra a budapesti
Bárka Színházban. A szerző már korábban is együtt dolgozott a Baltazár
Színházzal, ez a harmadik műve, amit kifejezetten számukra írt 2008-ban –
ügyelve a színészek habitusára is, például arra, hogy túlságosan
agresszív szándékú dolgokat nem lehet velük eljátszatni. A darab lazán
összefűzött jelenetsor, amelyből az előadás végére, mint apró
mozaikkockákból áll össze a kép: tipikus huszadik századi
családtörténet, három generáció sorsa békében és háborúban a történelem
játékszereiként.
A nagyapát, a zsidó származású magyartanárt
deportálják, mert végtelen jóhiszeműségében nem hisz a haláltáborok
létezésében, és – rengeteg sorstársához hasonlóan – nem menekül el, a
szülők a kommunizmus évtizedeiben próbálnak független személyiségekként
megmaradni, mikor egy rendszerhű óvó néni egy másképp viselkedő
gyerekben is veszélyt szimatol, a harmadik generáció fiatal lánya pedig
egy árvaházban dolgozik. A nemzedékek tragédiája nemcsak a pusztulásban
és az elnyomásban, hanem az elhallgatásban is rejlik, a titok, az
ismeretlen nyomasztóan árnyékolja be a béke éveit is.
36 igaz kő
Nem volna vérbeli költő drámája a
Kőválasz, ha Vörös István nem élne a vers formai lehetőségeivel a darab
során épp úgy, mint az ismétlődésekben rejlő mágikus erővel – mindhárom
generáció szerelmi történetének forgatókönyve ugyanúgy játszódik le –
és a szövegközöttiség eszközével: Csehov A három nővér című művének
utolsó mondatai térnek vissza egy-egy jelenetben.
A család története
szimbolikus erejűvé válik a búvópatakként meg-megjelenő másik történet
fényében: a földön 36 igaz kő van, amelyek megőrzik a világot az
összeomlástól, így válik maga a család is igaz kővé a világban.
Az
egyik kőhöz kapcsolódó legenda is visszatérő elem: A Szent Zénó templom
építésekor egy ördöggel vitetik be a keresztelőmedencét. Az ördög
beemeli a követ, de nem mehet be a templomba. A szent meggyóntatja és
feloldozza, így bűntelen ördög lesz, de feladata véghezvitele után
visszakapja bűnei felét anélkül, hogy újra el kéne követnie őket – a
bűnök másik fele viszont azóta a világban van.
A mű különös
dramaturgiája tökéletesen alkalmazkodik a társulat játékstílusához,
amelyet kategorizálni azonban nagyon nehezen lehetne. A kellékek
mindegyikének is lényeges, önálló jelentéssel bíró szerepe van,
láthatólag itt minden momentum egy megtervezett és átgondolt jelrendszer
eleme.
Aztán az első szöveges jelenetben a társulat színészei
helyett vendégművészek lépnek a színre: Varga Klári, Müller Péter
Sziámi, a kislánynak maszkírozott Kecskés Karina, és egy gyerekszínész,
Lukács Ábel. Ez az első húsz perc az előadás leginkább megkérdőjelezhető
szegmense. A koreografált játék vontatott, Müller Péter Sziámi
bábszerűen merev, szinte csak jelzi a karaktert, beszéde érthetetlen,
már-már színpadképtelenné teszi, az indítás nem válik az előadás szerves
részévé.
A második jelenettől a Baltazár színészei a főszerep. A
játék formanyelvét talán még nehezebb meghatározni, ha ők vannak a
színpadon. Egyfelől változatlanul zenés színház (akár versszínház is)
hiszen a verses szövegek nagyrészt Darvas Ferenc zenéjével hangzanak el,
aki a tőle megszokott alázattal szolgálja az éneklő színészeket a
zongora mellett; másrészt a gyakran kórusként funkcionáló, elsősorban
testüket, mozgásukat használó figurák néha már-már a bábszínház irányába
mozdítják el az előadást.
Az élő zene, a sanzonszerű dalok végig erős pillére az első pillanattól határozott rendezői koncepcióról tanúskodó darabértelmezésnek. Elek Dóra rendező valódi szertartást, rituális játékot álmodott a színpadra, ahol minden gesztus szimbolikus értelmet nyer – bár a pontosan kivitelezett, szélsőségesen lassú, ismétlődő mozdulatok olykor modorossá teszik a játékot. Ezt a mesterkéltséget ellensúlyozza a színészek természetes, átélt alakítása. Szövegtudásuk pontos, és egészen máshogy artikulálják ugyan Vörös István mondatait, hogy a nézőben felmerül: mennyire értik vajon az elmondottakat; érzelmi azonosulásuk, beleélésük azonban a mű irodalmi értékének felfogásánál jóval többről tesz tanúságot. A dráma érzelmi világát, erkölcsi értékrendjét képesek átadni. Humoruk, érzelmi intelligenciájuk, illetve a számukra igényesen megírt dialógusok valódi színészi alakítássá formálják az egyes megszólalásokat.
Sorsok mozaikkockái
A második generáció
orvosa, Erdős Balázs (a deportált magyartanár fia) gyönyörűen énekel, és
meggyőzően mutatja be a lelkiismeretes orvost, akinek a hálapénz
helyett inkább a hála kell, amiért világra segítette a tiltott könyveket
elkobzó rendőr (Vörös Ferenc) gyermekét. Felesége (Keresztes Anna) erős
és a végsőkig tisztességes, a rendszerhű óvónő, Kudari Réka már-már
ijesztő hűséggel idézi föl az ötvenes évek pártkatonáit, a mély hangú
Rafael Erzsébet pedig kissé megfáradt, rezignált ördögöt alakít.
A
legfiatalabb nemzedék történetében Fehér Dániel hatalmas virággal
érkezik az utolsó jelenetben Kecskés Karinához, aki az orvos lányát
játssza, hogy szerelmet valljon neki, és megismétlődhessen a szülők és a
nagyszülők egymásra találása. Annyira megható a félszeg hősszerelmes
szerepében, hogy Kecskés Karina is könnyekkel küszködik – vagy élethűen
adja elő. Meglepően erős a vendégművésznő és Baltazár Színház
színészének kettőse, a darab egyik leghatásosabb része, amelyben nyilván
szerepe van annak is, hogy a sorsok mozaikkockáit itt sikerül
összeállítania a nézőnek.
Sokan és sokfélét írtak már a katarzisról.
Az ember a testében érzi: a torkában, a gyomrában, a bőrén – ki hogyan.
Itt nincs mit magyarázni, a katarzis lemászik a színpadról, és bejut a
bőr alá éppen úgy, mintha az „egészségesek” előadását látnánk. Nincs
helye vállveregetésnek, elnéző mosolynak. Ez színház.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!