Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Weöres Sándor Színház nagysikerű darabja
Az ember tragédiája, melyben Ádám szerepében láthatunk téged. Az
előadás különlegessége az a kivetítő, mely által filmes módszerrel
oldották meg a hátteret és a tömegjeleneteket. Milyen újszerű játékmódot
követelt tőled a technika?
Bár kissé furcsa a vásznon szereplő színészekkel beszélnem, de a
technika színészileg mást nem igazán követelt tőlem, mint az
eddigiekben.
Jordán Tamás rendezte a darabot. Milyen instrukciókkal látta el a színészeket?
A ki-be lépések a nehezebbek, hiszen nincsen mihez viszonyítani, mint
általában. Jordán Tamás egy nagyszerű rendező, rengeteg tanáccsal,
meglátással segített minket. Nehéz lenne felsorolni ezeket, de az
egészen biztos, hogy nagyon jó instrukciókat adott a számunkra,
legalábbis a közönség visszajelzése szerint mindenképpen.
A jövőben szükségessé válhat a színház közeledése a filmtechnika felé?
Nem hiszem, a hagyományos színjátszásnak elegendőnek kell lennie. A
filmes megoldás Tamás egy régi ötlete, amelyet már korábban a Merlin
Színház színpadán megvalósított, bár kezdetlegesebb technikával. Ez egy
alapgondolat, mely érthetőbbé, áttekinthetőbbé, szerethetőbbé teszi a
darabot, amely a maga veretes, több mint százharminc éves szövegével nem
kifejezetten könnyen értelmezhető. Gyerekkoromben mikor olvastam Az
ember tragédiáját, én sem értettem a mondanivalóját a nyelvezete miatt.
Az ember tragédiája a magyar drámairodalom egyik legjelentősebb, ám
talán alulértékelt darabja. A diákoknak tanítják, de a visszajelzések
alapján nem igen fogja meg őket a mű. Talán pont a nyelvezete az oka?
A nyelvezete nagy szerepet játszik abban, hogy nem annyira kedvelt a mű.
Ezen felül érettségre is szükség van a darab megértéséhez, tizennyolc
év alatt valószínűleg nem értik meg a fiatalok. A darabot csak
felsőoktatási intézményekben oktatnám. Teljesen világos, ha az ember nem
ért valamit, azt nem szereti annyira.
Dúró Győző dramaturg a mai ember számára érthetővé írta át a darabot.
Nem lett teljesen mai a szöveg. A műben rengeteg, az élőszóból mára már
kikopott kötőszó szerepel, ezeket ültetteát a mai nyelvre. Győző, ha úgy
tetszik, a kifacsart archaizáló mondatokat kissé átfésülte, bár még így
sem egy könnyen emészthető a mű.
A mű tizenöt színt ölel fel, más-más korban. Nyilván nem ebben a darabban a legegyszerűbb beöltözni.
Az átöltözéssel nincs is akkora probléma, nem egy olyan darabban
játszottam már, ahol több karaktert alakítottam. Egy figurát alakítani
különböző korokban, ahol más és más hatások érik őt, az már valóban
komoly kihívás, de ezt kifejezetten élvezem.
Madách 1862-ben írta a darabot, mégis, - mai értelemben véve,
mozivásznon - gótikus sci-fi-nek is beillene a mű. Neked mit jelent a
darab?
Főként a küzdelemről és a csalódásról, a férfi-nő kapcsolatról szól a darab. A varázshegy (Thomas Mann - a szerk.)
is erről szól, ám amikor Madách megírta a Tragédiát, a Londoni szín
volt a jelenkor. A mi korunk már a falanszter, mivel még nem hódítottuk
meg a világűrt. Remélem, hogy ez emberiségnek lesz jelene a Földön, nem
éljük fel teljesen az energiaforrásainkat. Az egész mű egy rendkívül
utópisztikus gondolkodásra vall. „Küzdj' és bízva bízzál!” Ez a darab
legfőbb mondanivalója.
Melyik szín fog meg leginkább?
Mindegyik szín teljesen más, pont ez a jó a műben. Athén mindig újabb és
újabb eszméket keres, de mindig becsúszik egy kis hiba, vagyis nem
érhetjük el a tökéletességet. A római színt azért kedvelem, mert én is
bohém, ha úgy tetszik, hedonista ember vagyok, így jól esik játszani.
Rajongok a nőkért, ezért a bizánci jelenetet is nagyon kedvelem, amely
leginkább a szerelemről szól. Amit leginkább nem kedvelek, az a prágai
szín, ahol egy tudóst alakítok.
Nyilván figyelemmel követed az aktuális, világpolitikai eseményeket. Véleményed szerint milyen irányba halad a világ?
Nagyon rossz irányba, ez hazánkra is igen érvényes. Nem elsősorban a
politikára gondolok, hanem az emberek viselkedésére. Pocsékolunk, nem
figyelünk egymásra, rengeteg a diszkrimináció, agresszívek vagyunk. Nem
kellene mindenkinek mindenbe, avatatlanul beleszólni. Élni és élni
hagyni: ez a legfontosabb.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!