Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
8 éve | Domonkos Vilmosné Irén | 0 hozzászólás
Mondják: halott.
Temetésén, 1957 kora nyarán hömpölygött a nép a temetőben. Sokan
siratták a halott színészt, aki ifjú feleségével együtt lett öngyilkos
alig néhány héttel házasságkötésük után. Talán a túladagolt gyógyszer…
az ital… kábítószer… de vakarta a falat, az utolsó pillanatban nem akart
meghalni…
Mezítláb jött faluról a főiskolára felvételizni (Szirtes Ádám:
„Fekete talpa nyoma a parkettán még napok múlva is.”); tizennyolc évesen
tudta: szívében-lelkében kitörölhetetlen nyomot hagyott keserű
gyerekkora („Szüleim szegény napszámos parasztok és sok koplalásokon és
nyomorgásokon neveltek”); egész életében gyomrát görcsbe rántóan érezte:
a falut elhagyta, a város nem fogadja be („De mivel falusi paraszt
vagyok, sokan kigúnyolnak, hogy színész leszek és mikor hazamegyek,
mindig azt mondják, na tudok-e már a drótkötélen táncolni, meg
cigánykereket hányni…”); húszévesen levelet kap a népművelési
minisztertől, s akkor senki nem gondol arra, mekkora nyereg ez a tegnap
még mezítlábas parasztfiú feneke alatt („A Ludas Matyi bemutatása
alkalmából jókívánságaimat küldöm Önnek kiváló munkájáért. – Ön és a
film többi munkásai lehetővé tették a magyar filmművészet és az egész
magyar kulturális élet új, kiemelkedő művészi alkotásának létrejöttét.
Munkájához további sok sikert, jó eredményt kívánok. Budapest, 1950.
március 8. Révai József”); őszintén úgy érzi: a szocializmus tette
számára lehetővé a cselédsorból kiemelkedést, a művésszé válást s hogy
szüleivel, nagyszüleivel ellentétben ő emberhez méltó életet élhet
(„Elsöpörte a régi világot az új, tisztító vihar és én, a balmazújvárosi
»hóbortos parasztkölyök« egy napon, 1946-ban ott álltam a Színművészeti
Főiskola vizsgabizottsága előtt. S amikor meghallottam, hogy felvettek,
hogy az állam ingyen taníttat, kosztot, kvártélyt kapok a kollégiumban,
sokáig hinni sem akartam”); hirtelen-hamar felfedezik, egyik
filmszerepet játssza a másik után, 1953-ban a debreceni napilapban
kétszer is mint világhírű színészt említik; éjjel-nappal
mutogatott díszzsebkendő a párt rosszul szabott zakóján, szocializmust
építő hazánk munkás-paraszt mozihőse („Lassan, de veszedelmesen
kialakult az úgynevezett Soós-figura. Egy bárgyú – azért, mert mindig,
okkal, ok nélkül mutattam fogaimat – mosolygó pozitív hős.”); aki – a
színész foglalta össze fanyar rosszkedvében egy művészeti konferencián
munkás-paraszt hősi mivolta jellemző jegyeit – mindig vízparton sétál,
mindig holdvilágnál, mindig énekel egy érzelmes dalt, egyik filmben sem
csókolja szájon a szerelmét, viszont mindegyik filmben sportol,
természetesen kiválóan, mindegyikben esztergál, mindig nagyszerűen, és a
végén újít, valamint kicsit makacskodik, de megérti a párt bátorító,
követi jó útra térítő, okos szavát, igaz, csak a moziban, mert közben a
színész magánéletében nem énekel, nem sportol, nem esztergál, viszont
olykor iszik, néha sokat, és csak a filmben kiáltja világgá csillogó
szemekkel, hogy milyen szép az új világ, ahol mindenki boldog, és
mindenkinek megvan mindene, mert amikor hazamegy a falujába, azt látja,
hogy szüleinek, testvéreinek kenyérre is alig futja, s ünnepelt
debreceni színészként lakásra sem telik, naponta vonatozik Balmazújváros
és a megyeszékhely között, s mert színész, mert tehetséges, mert
roppant érzékeny ember, s mert eszelős igazságérzettel verte meg az
Isten, akkor is jártatja a száját, amikor az okosabbja jobbnak látja
szemlesütve hallgatni (Szirtes Ádám: „Minisztérium reggel 8-ra, Benke
Valéria és Erdei József hívattak minket Imrével. »Maguk az életükkel
játszanak!… Hogy mernek így beszélni, hogy amíg Rákosi és Farkas Mihály
vannak hatalmon, addig nem lesz jó élet az országban?!« Én Miskolcra,
Imre Debrecenbe, hogy ne legyünk szem előtt.”); a munkás-paraszt mozihős
színpadon Rómeót játszik, elbűvöli a várost, élő embereket akar
megformálni a színházban vászonra kent brosúrák helyett, s amikor
1955-ben Pestre kerül, a Madách Színházban Dayka Margit szerető
tekintetébe kapaszkodik, éjjelente a tőle kapott könyvet olvassa, nagy
szerepekre készülődik („A jövő nagy Hamletjének – Dayka Margit”); újabb
filmsiker: a Körhinta főszerepe, nagydíj Cannes-ban, s a francia
kommunista lapban a magyar Gérard Philipe-nek nevezik, de itthon saját
levében kezd fortyogni a világ, új jelszó a mindennapi életben s a
politikában: minden másképpen volt, s nyilvánosan vágják Soós
Imre szemébe „Olyan tévedése vagy te a népi demokráciának, mint Rákosi
Mátyás földalattija”; a kommunista közelmúlt hibáiról leghangosabban a
bűnöket elkövető kommunisták kiabálnak, a pártelit bűnbánóan veri
a mellét, Apró Antal siratja Rajk Lászlót 1956. október 6-án a
kommunisták által kivégzett kommunisták újratemetésén, és Soós Imre a
Madách Színház színpadán – Gorkij: Éjjeli menedékhely – ócska
tangóharmonikát szorongatva, részegen veti végig magát a nyomorúságos
tömegszállás padlóján és énekel, sír, kacag, omlanak a könnyei,
vihorászik, jajong, röhög, vonaglik a földön – rettegve reménykedik,
várja a holnapot.
Mint debreceni Rómeó |
Rettegve reménykedtünk, vártuk a holnapot.
Októberben ragyogóan sütött a nap. Novemberben temettük az álmainkat.
1957. június 20-án öngyilkos lett Soós Imre. Huszonhét éves volt.
Húszévesen hódította meg mosolyával az országot.
Ingben, gatyában, mezítláb kapaszkodik Ludas Matyi 1949-ben a
fára, csillogó szemmel bámulja a vásárra vonuló falusiakat: éhes a
szeme, csillogása felfalja a porba vesző látóhatárt.
Gyuri pincér 1954-ben, miközben abban reménykedik, hogy a
teátrista uraktól, Liliomfitól s Szellemfitől megkapja végre a tizenhét
forint tizenkilenc krajcárját, kerekre táguló szemmel figyeli gazdurát,
akinek nagyon-nagyon szereti Erzsike lányát, s miközben Kányádi uram egy
fene nagy bárddal barátságosan csapkodja a húsvágó tönköt, tétova
mosolyával próbálja meggyőzni, maga mellé állítani a lányát féltő
mogorva gazdát: szemében a szíve ragyog, mosolyában tengermorajlás a
szeretetvágy.
Gábris bojtár 1956-ban nézi, nézi a mesebeli királyt, akinek
senki nem tud olyat mondani, amelyre a trónszékén békésen pipázgató
öregember azt mondaná: nem igaz. Lódít Gábris akkorát, hogy beleremeg az ég, csak a király pipázik tovább: elhiszem én ezt, édes fiam!
S akkor a bojtár remélt igazságot hazudik: jót cselekedett a király,
minden vagyonát szétosztotta a rászorulók között. És Soós Imre mosolyog.
Szeme picit megszűkül, csukott szája széle megindul a füle felé,
hamiskás a tekintete, mondaná falusi nagyszülője, mert nem lehet tudni,
mire gondol a mosolyába rejtőző színész: talán azt reméli, hogy
kifürkészhetetlen titkokat rejtő szeme sugárzásától elveszti fejét
(eszét) a királyt s a nyilvánvaló hazugság úgy felingerli, hogy akarata
ellenére igazat mond: esze ágában sincs becsületes lenni, s főként
vagyonáról, hatalmáról nem kíván önként lemondani.
1956 nyarán készült s mutatták be a Nem igaz című rövid játékfilmet.
A Nagykörút felett lengett-lobogott az óriásplakát: Nem igaz – filmcím: nincs írásjel a végén.
Nem tudni, mikor fagyott halotti maszkká Soós Imre bűbájos
mosolya. Debrecenben igazgatója 1957 januárjában lesz újra direktora,
most már Budapesten, a Madách Színházban. „Ismét összekerültünk.
Lehangoló találkozás volt. Az egykor életvidám, lelkes, feltörekvő,
huncut szemű fiatalemberből megfáradt, önmagával és a világgal
meghasonlott, riadt tekintetű ember lett.” Fél év múlva már halott.
Azóta újra és újra magyarázatokat fogalmaznak életben maradt kortársai. Mindig mást, mindig másképp.
„»Sötét e szörnyű kép«… De a hátterét hiába kutatjuk, nem látjuk
világosan. A háttér: megérthetetlen. Ők ketten jobban őrzik fájdalmas
titkukat, mint a két szerelmes őrizte egykor az övét, Veronában.” 1957.
június 28-án Demeter Imre nem érti: fiatal házas volt, még legutóbb is
vidáman beszélgetett kollégáival, gyerekfejjel már megbecsült színész,
szerették – miért dobta el magától az életet? Rómeó és Júlia titka:
szerelmüket nem érti, nem bocsátja meg a világ – ezért kellett
meghalniuk.
Ludas Matyi szerepében |
Szirtes Ádám, a barát is arra gondol: nem bírta elviselni
reménytelen szerelme elvesztését: „… a Ferrari Violettába volt
szerelmes… Ahogy Ferrari kiment az országból, ő aztán elkezdett inni. Ő
Rómeóként élt – még Rómeónál is lángolóbban szeretett. Soós Imre, az én
kedves komám, úgy szerette az ő örök kedvesét, Violettát, hogy el is
égett bele.”
Lelki-szellemi túlterhelés, a mélyről jöttek légszomja – gondolja Vámos László, a debreceni Rómeó és Júlia
előadás rendezője. A gyötrő kisebbrendűségi érzés, amelyet itallal
próbált ellensúlyozni – vélekedik kétszer is igazgatója, Téri Árpád.
Gábor Pál, aki rövidfilmben állított emléket a színésznek, azt vallja:
„nincs az az elhibázott, rossz társadalmi helyzet, amely annyit ártana,
mint a pályatársak.”
Soós Imre 1957. június 20-án vetett véget kurtára szabott
életének. Évtizedekig az emlékezők s emlékoszlopot faragók a halál
időpontjának nem tulajdonítottak jelentőséget.
Vagy nem akarták, nem merték észrevenni: alig fél évvel
letiport, vérbe fojtott forradalmunk és szabadságharcunk után búcsúzott
örökre az élettől Soós Imre.
Akik már éltünk 1957 januárjában, tudtuk: Magyarország a szovjet
birodalom része. Volt; aki örült ennek, volt, aki nem; de tudtuk. Volt,
aki boldogan, volt; aki rosszkedvűen vette tudomásul; de tudomásul
vettük. Voltak – nagyon sokan –, akik itthon maradtak, voltak – nem
kevesen –, akik elmentek. De aki maradt: tudta, hol marad, aki elment,
tudta, honnan menekül.
Soós Imre 1949-ben hitt a szocializmusban. 1952-ben – őszinte
ember, a szeme mindig nyitva – kimondja, amit gondol. 1951-ben a
rendszer művész kegyeltje. 1955-ben divatjamúlt színész. Okkal érzi úgy:
az alkata, karaktere, parasztfizimiskája kellett a politikának, s
ha új szelek fújnak, a képlékenyebbek, a sokféle arcúak, az
alkalmazkodni tudók foglalják el majd a helyét. És kifakad komájának,
barátjának, Szirtes Ádámnak: „Te! Tudod, mit mondanak? Hogy mink nem is
vagyunk tehetségesek! Hogy mi csak népi káderek vagyunk, mi csak
véletlenül kerültünk ide! Mink tévedései vagyunk a népi demokráciának!”
Aztán, valamikor, 1956-ban biztosan, megérti: a népi demokrácia a tévedés. A népi demokrácia biztosan az.
És jönnek az oroszok, megszállják az országot, visszajönnek a
hataloméhesek, a politikához simulók, a bosszút állni akarók, a mindig
két lábra huppanók, a fáradt közönyösök, a beletörődők, a valahogyan
mindent túlélők, az ellenállók, az álarcokat viselni tudók…
Soós Imre magyar színész. Magyar: ebben az országban, itt akar
élni. Színész: élete a játék, ha van kinek játszania – s ha engedik
játszani.
Film Színház Muzsika, 1957. május 31. Egy –lg– szignó mögé
rejtőző bátor kommunista tollforgató írása: „Az elmúlt hónapokban a
magyar népi demokrácia megerősödött és megengedheti magának: azokat is
fiainak, leányainak fogadja, akik vétkeztek ellene. A párt és
kormányvezetés őszintén beszél a néppel, nem akarja megismételni a régi
vezetés hibáit, de nem udvarol azoknak – bármily híresek, népszerűek,
mégpedig joggal népszerűek legyenek is –, akik több mint egy félév alatt
még mindig nem látták meg, hogy a nép felemelkedésének, a békének és
becsületnek az az egyetlen útja, amelyen a párt és kormány jár. E
cikknek csak az a célja, hogy ráébresszen egyes nagy tekintélyű,
útkereső színészt, éppen tekintélyükből fakadó nagy felelősségükre. Nem
bosszúállást hirdetünk, de nem is elvtelen megbocsátást.”
A Körhintában Törőcsik Marival |
Egyenes beszéd: az állampárt az egyetlen helyes út, a becsület és a
béke útja. Aki azt választja: becsületes, békeszerető ember. Aki nem:
becstelen és uszító.
Ennek megfelelően fognak vele eljárni. Nem azért, mert a kommunisták bosszúállóak, hanem mert elvszerűen likvidálják a nem a szerintük egyetlen helyes úton haladni akarókat.
Soós Imre 1957 tavaszán népszerű és útkereső színész. Hallgatott és ivott: menekült. Üvöltött és ivott: menekült. Tudta: honnan. Nem tudta: hová.
Neki nem volt hová.
Májusban újra próbál: Curly az Egerek és emberekben.
Bemutató: 1957. június 7. Egy hét múlva színibírálat a Film Színház
Muzsikában: „Soós Imre izgága Curlyje friss színfolt, bár ez a szerep
elszántabb kötekedőt, romlottabb figurát követel, mint amilyen az ő
karaktere.”
A mozihősből friss színfolt lett. S hogy miért csak színfolt? Mert Soós Imre színészi karaktere korlátozott, nem mosolygó figurák eljátszására alkalmatlan.
Tőrdöfés e mondat. Úgy dicsér, hogy halálra sebez. Finoman
fogalmazott kivégzés: Soós Imre karaktere idejétmúlt. Nem tehetséges
színész, aki bármit képes eljátszani, csak szép szemű, gyönyörű mosolyú
népi káder, aki felett mostanra eljárt az idő.
Soós Imre egy hét múlva halott.
De néha Ludas Matyi felmászik a fára, és mosolyogva bámulja a
vásárra vonuló falusiakat, csillogó szemével felfalja a porba vesző
látóhatárt. Gyuri pincér bűvölően ránk hunyorog, szeme sugárzása
szeretetet lop a szívünkbe. Gábris bojtár kacsint: ugye reménykedtek ti
is, ugye leszünk mi még boldogok, nagyon-nagyon boldogok!
És Aljosa énekel, sír, kacag, omlanak a könnyei, vihorászik,
jajong, röhög, vonaglik a földön – rettegve reménykedik, várja a
holnapot.
Soós Imre szeme csillog; megbilincsel a tekintete, játszik: farkasszemet néz a világgal, velünk.
Mondják: halott.
Elégünk a tekintetében.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!