Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nemzeti ünnepünkön társulatunk tagját, Lukács Sándort Kossuth-díjjal tüntették ki "a közönség, a szakma és a kritika által is nagyra értékelt művészete, illetve színházi, filmes és televíziós szerepeiben egyaránt mesteri, kivételes kreativitását és temperamentumát tükröző játéka, páratlanul sikeres művészi pályafutása elismeréseként". A magyar kultúra műveléséért és ápolásáért járó legmagasabb állami kitüntetést Áder János köztársasági elnöktől vehette át a Parlamentben.
Lukács Sándor közvetlenül a Színház- és Filmművészeti elvégzése után, 1972 augusztusában került a Vígszínházhoz, amelynek azóta is tagja.
“A fiatal kollégák lelkesedése, elhivatottsága, kreativitása és hihetetlen energiája engem is fiatalon tart. Jó érzéssel tölt el, hogy bizalommal fordulnak hozzám. Könnyen megtalálom velük a közös hangot, ugyanúgy, ahogy a ’70-es évek elején mi, akkori fiatalok is nagyszerűen kijöttünk a régi „nagyokkal”: Somogyvári Rudolffal, Darvas Ivánnal, sőt, továbbmegyek, a még idősebbekkel is: Págerral, Bilicsivel… Tegeződtünk velük, mert a többségük megengedte, hogy tegezzük őket. Emlékszem, milyen felemelő érzés és milyen nagy élmény volt beszélgetni, együtt dolgozni velük, egyáltalán, a közelükben lenni… Ha az én korosztályom csak tizedannyit tud nyújtani a mostani fiataloknak, mint amennyi „útravalót” mi kaptunk Darvastól, Latinovitstól, Págertől, akkor már elégedett és igazán boldog vagyok.”
Tehetségének,
karakterformáló képességének, szép orgánumának és sármos megjelenésének
köszönhetően Lukács Sándor már fiatal korában a legnépszerűbb művészek
közé tartozott.
Első főszerepe a Kapás Dezső rendezte Don Juan volt, és játszott a hetvenes évek két nagy sikerdarabjában, a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról és a Harmincéves vagyok című előadásban. Emlékezetes alakítást nyújtott sok-sok legendás előadásban, többek között a Pillantás a hídrólban Alfieriként, a Szentivánéji álomban Oberonként, a Pistiben Tevékenyként, a Körmagyarban Milliomosként, Esterházy Péter darabjában Rubensként, és a Vörös és feketében De La Mole márkiként. Az utóbbi években a Lenni vagy nem lenniben, a Makrancos Katában, a Monokliban, az Átutazókban, a Jóembert keresünkben és Az álomkommandóban nyújtott emlékezetes alakítást.
A 2014/2015-ös évad fontos színházi eseménye volt a Vígszínház Bulgakov-bemutatója, A Mester és Margarita. Ebben az előadásban Lukács Sándor Woland szerepét alakítja hihetetlen intenzitással és lehengerlő sármmal.
“A munkám során rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem. Ha csak arra gondolok, hány darabban játszottam az elmúlt negyven évben, de ha csak a legemlékezetesebbeket idézem is fel, akkor is csuda érdekes, hogy a szerepeimben milyen sok különböző élethelyzetbe kerültem. Számtalan sorsot formáltam, formálok meg, és a megélt-átélt szerepek amellett, hogy sok tapasztalattal szolgáltak, és bölcsebbé tettek, egytől egyik hagytak maguk után egy kis nyomot a lelkemben.”
Művészi teljesítményét a közönség, a szakma és a kritika egyaránt a legnagyobb elismeréssel fogadja.
Színházon kívül is a legfoglalkoztatottabb színészek közé
tartozik. Több mint 40 filmben és tévéjátékban szerepelt. Az 1970-es
évektől számos magyar filmben játszott, például az 1976-os Beszterce
ostromában és 1981-ben szerepelt Szabó István Oscar-díjas Mephistójában
is. De látható volt a Madárkák, a 141 perc a befejezetlen mondatból, az
Amerikai cigaretta című filmekben, és a Hamlet, az Optimista tragédia, A
szökevény, a A szerelem bolondjai és a Megbízható úriember című
tévéfilmekben is.
Életének a költészet éppúgy része, mint a színészet: “Kilencéves kölyökként, 1956-ban a forradalom hatására írtam életem első költeményét Zászlók címmel, Miskolcon. A gimnáziumban pedig már novella- és verspályázaton indultam. Nagyon sokat köszönhetek a kiváló magyartanáraimnak, akik hihetetlenül inspiráltak: nálunk mindenki verset írt az osztályban. Aztán persze a diáktársaim többsége kinőtte ezt a kedvtelését, én viszont nem nőttem ki…” Első kötete 1985-ben jelent meg, azóta még négy látott napvilágot.
1974-ben Hegedűs
Gyula-emlékgyűrűt, 1978-ban Jászai Mari-díjat, 1990-ben Érdemes Művész
kitüntetést, 1993-ban Ruttkai Éva-emlékgyűrűt kapott. Háromszor nyerte
el a Vígszínház Ajtay Andor-emlékdíját (1991, 1996, 2009). 2007-ben
Harsányi Zsolt-emlékdíjjal jutalmazták. Ugyanebben az évben megkapta a
Prima Primissima Díjat is. 2009-ben neki ítélték a Bilicsi-díjat és
ugyanebben az évben Pro Urbe Budapest-díjat kapott. 2013-ban Kiváló
Művész elismerésben részesült, 2015-ben pedig Roboz Imre Művészeti
Emlékdíjjal jutalmazták.
Szerénységét, színház-tiszteletét azóta is megőrizte, és ma is a Vígszínház egyik legjelentősebb művésze.
“A színész minden alkalommal magával viszi a színpadra az aktuális kondícióját, plusz azokat az impulzusokat, amelyek a nap folyamán érték, és ezek ha rejtve is, de mind megjelennek az aznapi alakításában. Nincs két egyforma előadás: a napi diszpozíció mindig benne van egy produkcióban, a hangsúlyok áthelyeződhetnek egy kicsit, ami kifejezetten élvezetessé teheti a játékot. Ezért is vallom, hogy a színészet olyan hivatás, amit nem lehet megunni!”
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!