Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. 02. 08. | kedd
A gumitestű Konferanszié
Interjú Keresztes Tamással
Jelenet a Cabaret c. előadásból
fotó: Takács Zsolt
További képek a foto.szinhaz.hu-n >>>
- Amikor Bozsik Yvette felkért a Konferanszié szerepére, azonnal igent mondtál?
Keresztes Tamás: Igen. A színházammal, a Katona
József Színházzal kellett egyeztetnem, hogy el tudnak-e engedni, de
segítőkészek voltak. És a kikérés már a nyár, vagyis az évad megkezdése
előtt megtörtént, így el tudtak engedni.
- Mit jelentett Neked a Cabaret a szerep-felkérés előtt?
Keresztes Tamás: A
filmet láttam csak, amit nagyon szerettem. Annak a története más, mint a
színdarabé, úgy hogy bizonyos szempontból új volt nekem ez a színpadi
változat.
- Hogyan készülsz egy új szerepre a próbafolyamat megkezdése előtt? Van valamilyen ráhangolódó-módszered?
Keresztes Tamás: Szeretek felkészülni, de évad
közben folyamatosan próbálok. Felkészülni úgy, hogy előre akár hónapokat
rá tudok szánni, csak olyankor van esély, amikor nyár van és már előre
tudom, mit fogok játszani az évad elején. Nincs rá egyébként egy bevett
metódusom, meg ugye a szereptől is függ.
- Előadásról előadásra is meg tudsz újulni?
Keresztes Tamás: Jó
esetben igen. Igyekszem az egyik előadás tapasztalatait átmenteni a
következőre. Ezzel általában szerintem mindenki így van, ha fontosnak
tartja, hogy karbantartsa a saját kedvét valaki. Többnyire előadás
közben születnek azok a gondolatok, hogy hogy is kéne jobban. Miközben
játszom, el-elrakódik egy adat, hogy legközelebb itt majd nem pont így
fogom csinálni. És amikor legközelebbi előadáson közeledem oda, akkor
eszembe jut, hogy „aha, legutóbb itt volt egy jó gondolatom."
- Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást a Konferanszié szerepének megformálásában?
Keresztes Tamás: Gondolkoznom
kell a válaszon, mert nem volt nekem ez egy küszködős próbafolyamat.
Minden részét nagyon szívesen próbáltam. Azt éreztem, hogy sok munkát
kellett belefektetni, mert be kellett tanulni a táncokat, én meg ugye
nem vagyok táncos. Láttam, hogy a táncosoknak ez a fajta memóriájuk
mennyivel fejlettebb. Amit nekik megmutatnak, azt azonnal letáncolják,
nekem pedig ötször-hatszor kell megmutatni, vagy akár többször. Pedig
nem vagyok mozgásból analfabéta, csak nem is tudom, mikor kellett
utoljára színpadon táncolnom, régen. Énekelni is ritkán kell. Ezeket
egyébként izgatottan is vártam, mert tulajdonképpen hálás dolgok. Hálás
tud lenni, mikor egy koreográfia megmondja a testednek, minden
részednek, hogy mit csináljon. Nem kell azzal foglalkoznod, hogy most
hova rakd a kezed, mit csinálj vele, hogy ne legyen útban. A zene is
ugyanígy segít.
- Bozsik Yvette-tel többször dolgoztatok már együtt. Nagyjából ilyennek képzelted el a végeredményt a Cabaret-t illetően?
Keresztes Tamás: Igen,
bár Yvette-nél sosem lehet előre megjósolni, hogy milyen lesz a
végeredmény, persze nem a minőségre gondolok. Ő nagyon erősen
asszociatívan dolgozik, és engedi a színészeket, hogy ők maguk is
fantáziáljanak, majd abból is merítkezik. Nagyon szeretek vele dolgozni.
A próba így egy születésnek a folyamata. Yvette esetében kicsit olyan
is, mint valami képzőművészet. Elég absztrakt személyiség, így a próbák
is elég absztraktak, mert szokatlan módszerei vannak. Mindent szeret
kipróbálni, bármi az eszébe jut neki vagy akárki másnak. Így elég szabad
az egész folyamat.
- A Bozsik-féle Konferanszié szerepéről nekem valami állandó,
ugyanakkor mindig változó, bizarr jelenlét jut eszembe. Nehéz
megvalósítani ezt a folyamatos állandóságot és egyben változást?
Keresztes Tamás: A
Konferanszié nagyon szabadon volt kezelve. Itt lehetett nagyon sok
félét vagy akár nagyon szélsőségesen, szinte bármit csinálni. Mert
valahogy az egész előadásnak olyan a nyelve, hogy egy idő után bármi
megtörténhet a színpadon. Maga a törtet is az emberiség azon
tapasztalását meséli el, hogy tulajdonképpen bármi megtörténhet.
- Erre rezonál a Konferanszié szerepe is?
Keresztes Tamás: Igen.
- Az első felvonás végén tulajdonképpen egy csúcsjelenet van,
megtörténik a cukormázba bújtatott borzalom, amire a Konferanszié
elkezdi tapsoltatni a közönséget. Mire gondolsz ilyenkor?
Keresztes Tamás: Ez
nagyon provokatív pillanat, de az az igazság, hogy nagy kéjjel
csinálom, és azon vagyok, hogy elkezdjenek tapsolni. Olyan pillanatban
kezd a Konferanszié tapsoltatni, amikor nem a „legelegánsabb" a taps.
Valószínűleg azért is nagyon provokatív, mert ha jól megy az előadás,
akkor egy nézőnek rosszul esik megtagadni a tapsot, meg felvonásvég is
van. Úgy érzi, hogy rosszindulatú, ha nem tapsol. De minden bizonnyal
vannak azok is, akik nem fogják hirtelen fel, hogy minek is tapsolnak.
És vannak, akik nem tapsolnak.
- Erős visszhangot váltott ki a Cabaret-beli szereplésed, fontos neked a szakmai-kritikai visszhang, követed?
Keresztes Tamás: A
fórumokat óvatosabban és ritkábban olvasom, mert ott néha előfordul
olyan tapintatlan hozzászólás, hogy az ember olyan traumát él át, mintha
kirabolták volna az utcán. De a szakkritikákat mindig elolvasom.
Általában sejtem, mire számíthatok, mégis ha szembesülök egy
elmarasztaló írással, az napokra tönkre tesz. De olvastam most a
Cabaret-ról szóló kritikákat is és nem sejtettem, hogy ennek ilyen
visszhangja lesz.
- Minek köszönhető szerinted ez az elismerés?
Keresztes Tamás: Azt nem tudom.
- Biztos egyszerre benne volt a Te kvalitásod, az, hogy Bozsik
Yvette megrendezi ezt a musicalt, és talán a történet aktualitása...
Keresztes Tamás: Nagyon
jó hogy Yvette rendezte ezt a darabot. Sokan voltak rá kíváncsiak, és
sokan sejthették, hogy nem egy klasszikus musical előadás fog
létrejönni. Ez annál rendhagyóbb, szabálytalanabb, de ezért talán
vibrálóbb és frissebb lett.
- Alsótagozatos korod óta tulajdonképpen a pályán vagy, van valamilyen álom-szereped?
Keresztes Tamás: Nincs.
- És amit elérni mindenképpen el szeretnél?
Keresztes Tamás: Most
valami olyasmit érzek, hogy szívesen foglalkoznék ezzel a szakmával még
sokáig. Kíváncsi vagyok most rá, hogy mit fog velem művelni mondjuk 20
ezután eltelt év. Milyen szerepeknek nyit majd utat. Hálás lennék az
életnek, ha 60 évesen egy ereje teljében lévő színész lehetnék.
- Mit szeretsz a legjobban a szakmádban?
Keresztes Tamás: Azt,
amikor tiszta fejjel tudok a színpadon állni, úgy hogy nincs egy kis
sötét szorongás sem, hanem felszabadultság van, miközben ez a
felszabadultság a nézőkre is áthat. Hogy ha ez van, akkor az egy nagyon
jó dolog. Szeretek mindig belekezdeni egy munkába, az nagyon izgalmas.
Meg az is nagyon jó, amikor játszani is legalább annyira izgalmas, mint
belekezdeni. Az szokott nagy élmény lenni, amikor egy szerep elkezd
megérkezni, sokszor ehhez el kell teljen akár 30-40 előadás, de olyan az
kicsit, mintha egyszer csak a szerep és a szerepet játszó ismeretséget
kötne vagy valamiféle közös nevezőre jutna. Egyszer csak fontosak
lesznek egymásnak. Olyan ez mintha, nem egyedül lennék. Hanem vagyok én
és a szerep és akkor érzem, hogy a szerep is a bizalmába fogad. Nem csak
én őt, hanem ő is engem, az jó.
- Egy személyeset kérdezhetek még?
Keresztes Tamás: Igen.
- Van időd fiatal apának lenni?
Keresztes Tamás: Most
éppen van. Úgy tervezzük, hogy mivel a párom is színész, most ő van
otthon egy évig, és utána ha megoldható, akkor én leszek. Igyekszünk
megosztani a szülői teendőket. Ez egy nagyon nagy kaland. A kis emberke,
aki most érkezett, azt érzem, hogy valamit megnyitott a szívemben. Mert
amikor elalszik a vállamon, az nagyszerű érzés. Olyankor elönt a
szeretet, olyan mintha megnyitna valamit, mert ez a melegség kihat a
hétköznapjaimra is.
Forrás: Centrál Színház
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!