Színművészet: Ismerjük meg - magyar filmesek

Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 4745 db
  • Videók - 1110 db
  • Blogbejegyzések - 435 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 13 db

Üdvözlettel,

Színművészetünk Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 4745 db
  • Videók - 1110 db
  • Blogbejegyzések - 435 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 13 db

Üdvözlettel,

Színművészetünk Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 4745 db
  • Videók - 1110 db
  • Blogbejegyzések - 435 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 13 db

Üdvözlettel,

Színművészetünk Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 4745 db
  • Videók - 1110 db
  • Blogbejegyzések - 435 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 13 db

Üdvözlettel,

Színművészetünk Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

Ismét rácsodálkozhatunk

 

Kárász Eszter, akit gyerekszínészként Gárdos Péter Szamárköhögés című filmében mutatkozott be, most önálló estjein bizonyítja, hogy felnőtt színészként is megállja a helyét. Emellett kicsi gyerekeknek tart drámapedagógiai foglalkozásokat, bohócdoktorként nevettetve gyógyít, a rádióban meséket olvas, és még a kétballábasokat is megtanítja tangózni. Mintha hét élete volna.

 

- Én mindent improvizálok. Amikor például nem vettek fel a Színművészeti Főiskolára, leültem, és azt mondtam, ahol kinyílik a felvételi tájékoztató, oda jelentkezem, így kerültem a Mozgássérültek Pető András Nevelő Intézetébe. Konduktor lettem, és nagyon jól éreztem magam ebben a szerepben, olyannyira, hogy már el is könyveltem, én színházban már csak nézőként fordulok majd elő. Aztán pont, amikor Franciaországban vezettem egy csoportot, felhívott egy régi tanárom: eljátszanám-e az Óz a nagy varázslóban Dorka szerepét. Elvállaltam, és a már a próbák alatt éreztem, hogy ez az igazi hivatásom.

A bohócdoktorság is rögtönzés eredménye?

- Igen is, meg nem is. Motoszkált bennem, hogy lehetne a két életemet – a színészetet és azt, hogy könnyebbé teszem a beteg gyerekek életét – egy hivatásba összevonni. De a végső lökést egy barátnőm adta meg, akivel véletlenül futottam össze. Rosszkedvű volt, mert nem vették fel a Piros Orr Bohócdoktor Alapítványhoz. Tőle tudtam meg, hogy lesz egy második válogatás is, arra én is jelentkeztem, és felvettek, így lettem Dr. Bigyó.

Egyszer azt nyilatkoztad, hogy a bohóckodásban és a tangóban az egymásra figyelés és az improvizáció a közös vonás, ezért szereted mind a kettőt olyan nagyon.

- Igen, bár én szinte mindent így igyekszem csinálni. A Weöres Sándor: Psychéjéből készült önálló estem is úgy állt össze, hogy rengeteget dolgoztam vele dramaturgiailag, majd a bemutató előtt egy héttel pánikszerűen telefonáltam egy rendező barátomnak, mert fogalmam sem volt, milyen lesz az egész a színpadon. A zongoristával, Király Csabával pedig az első előadás előtt egy órával találkoztunk először. Csak úgy működhetett a dolog, hogy a színpadon nagyon erősen figyeltünk egymásra. És ettől vált igazzá és megismételhetetlenné.

Kárász Eszter
Kárász Eszter

De a tangóra visszatérve: ez a tánc terápia is volt a számomra. Addig úgy éltem, hogy mindig én irányítottam az életemet, senkinek nem hagytam beleszólást. Ebben a táncban viszont a férfi irányít, a nő követi őt. Csak akkor lesz kívülről és belülről is élmény a tánc, ha hagyom magam vezetni. Amint ezt megtanultam, azt vettem észre, hogy a bohócdoktorkodás is jobban megy, harmonikusabban dolgoztam a partnereimmel, sőt, érzékenyebb lettem a közönség rezdüléseire is, megnőtt a közönség felé a figyelmem.

Olvastam, hogy a férjedet is tangónak köszönheted.

- Egy tangóesten, milongán találkoztunk először. Már jó ideje táncoltunk együtt, és mindenki elkönyvelte, hogy mi egy pár vagyunk, holott inkább csak barátok voltunk. Aztán hirtelen hívott, menjek vele Velencébe, ahová egy építészeti konferenciára utazott. Ötkor indult a vonat, nekem fél ötre sikerült eldöntenem, hogy megyek. Így kezdődött. Teljesen mások vagyunk, de ez így jó. Én néha felviszem a felhők közé, ő meg mindig pont idejében hoz vissza a földre. Ráadásul a tánc maradt, sőt azóta már tanítjuk is a tangót a Kék Duna tánciskolában.

Kinek köszönheted Edith Piafot? Arról az előadásról, amelyben az Ő dalait énekled, mindenki elragadtatottan nyilatkozott, kiemelve, hogy meg se próbáltad Piafot eljátszani, sokkal inkább magadat adtad.

- Igen, saját magamon átszűrve szólalnak meg ezek a sanzonok. Az igazi Piaf-szerep még hiányzik az életemből, de amennyire szeretném, annyira félek is tőle. Edith Piafhoz gyerekkorom óta tartó kapcsolódás köt, már 10 évesen az ő dalait hallgattam, miközben a szeles Duna-parton sétáltam. Hátha egyszer csak megértem, miért érzem annyira közel magamhoz.

Ez azért különös, mert szinte semmi közös nincs az életetekben.

- Hát tényleg nincs. Talán az egyik legnagyobb különbség, hogy neki volt egy gyereke, aki teljesen mellékes volt az életében, nagyon fiatalon meg is halt, én viszont gyerekfixált vagyok. Ő afféle túlvilági mester szinten van jelen a művészetemben, mintha fogná a kezemet és vezetne. Ahogy Ő, úgy én is mindig a maximumot adom a színpadon, történjen bármi. Akkor és ott semmi sem lehet fontosabb, mint a produkció.

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-..-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

 

   Groó Diána: A filmesek lehetetlen helyzetbe kerültek, összefogásra van szükség


Groó Diána
Fotó: MTI

Két filmterve is van a tavaly számos díjat nyert rendezőnőnek, Groó Diánának, ám a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) körüli bizonytalanságok miatt egyelőre "jegeli" mindkettőt. Az MTI-nek nyilatkozva azt mondta, összefogásra van szükség a filmszakmában.

80

"Nagyon jó lenne, ha a filmszakma együttesen tudná képviselni az érdekeit és nem utolsósorban az értékeit. Az egyik legnagyobb probléma, hogy bizonytalanság van, információhiány, minden kiszámíthatatlan, és több mint fél éve stagnál a filmipar. A filmesek lehetetlen helyzetbe kerültek, köztük olyan alkotók, akik az elmúlt években minimális pénzből készítettek filmeket, rengeteg fesztiválsikerrel képviselve Magyarországot a nemzetközi porondokon. A legnagyobb kár az időveszteség és a filmszemle sorsa" - fogalmazott a filmrendező, aki legutóbb a cottbusi filmfesztiválon a német külügyminisztérium Kultúrák közötti párbeszéd díját kapta meg Vespa című játékfilmjéért.

A 41. Magyar Filmszemlén több kategóriában is díjazott alkotás (legjobb eredeti filmzene, a legjobb színészi alakítás különdíja) 2010-ben több nemzetközi fesztiválon is szerepelt, a genfi Cinema Tous Ecrans elnevezésű seregszemlén Groó Diána a legjobb rendezőnek járó Reflet d'Or díjat érdemelte ki.

"A film két olasz fesztiválon szerepel 2011-ben, de amióta a Magyar Mozgókép Közalapítvány ellehetetlenült, csak remélni merem, hogy nem ugyanez a sors vár a Magyar Filmunióra, amely a magyar filmek fesztiválszerepléseit segíti és koordinálja" - nyilatkozta rendező, aki szerint a Vespa "nagy versenykörei" már véget értek, a már említett fesztiválok mellett Montrealban, Vancouverben, Isztambulban, Sao Paulóban, Ghentben, Viareggióban és Sienában is vetítették.

A rendezőnő arra a felvetésre, hogy a sikeres külföldi szereplések ellenére idehaza csekély érdeklődés és annál több indulat fogadta a filmet, a következőket mondta: nem csak magyar jelenség a művészfilmek iránti érdektelenség, viszont a rasszista felhangok annál inkább.

"A művészfilmekre Nyugat-Európában sem mennek el az emberek, még a Cannes-ban díjazottakra sem. Minden filmnek megvan a maga fóruma. Mi a nemzetközi fesztiválokon voltunk eredményesek, és ezek a szereplések felérnek egy itthoni közönségfilm sikerével" - fogalmazott, majd hozzátette: a indulatok nem érték váratlanul.

"Felkészültem a támadásokra, noha azok durvábbak lettek, mint amelyeket az első játékfilmem, a Csoda Krakkóban után kaptam" - jegyezte meg. Hozzátette: a szélsőséges és rasszista reagálásokon túl sokkal inkább meglepték azok a kritikák, amelyek a Vespa valószerűségét kérdőjelezték meg és a realitást követelték egy játékfilm esetében. "Nekem az a fontos, hogy a hazai közönségtalálkozók során rengeteg pozitív visszajelzést kaptam, és a nemzetközi visszhang is a lényeget értékelte: a történetbe rejtett társadalomkritika mellett a filmet méltatták" - fejtette ki. Groó Diána számára a legnagyobb dicséret a genfi fesztiválon hangzott el; a zsűri a Vespát a filmklasszikus Négyszáz csapáshoz hasonlította.

A rendező idei terveiről úgy nyilatkozott, hogy ameddig a MMKA nem tudja kifizetni a már megítélt támogatást, addig új filmterveinek a forgatókönyvén dolgozik.

"A támogatásról hat hónapja döntött a közalapítvány, és fogalmam sincs, megkapjuk-e az összeget" - mondta Groó Diána, aki a világ első rabbinőjéről szeretne filmet forgatni. "Műfajilag vegyesnek mondanám az eddigi elképzeléseket. A 3D-s számítógépes animáció és a fikciós dokumentumfilm keveredne benne" - tette hozzá.

Másik terve, Breier Ádám rendező-forgatókönyvíróval közös munkája egy világhírű díva és egy transzvesztita barátságáról szól.

"Erről még nem szívesen beszélnék bővebben, mert még messze van a végleges verzió" - mondta a rendező, aki úgy véle, a kialakult helyzetben sajnos a külföldi tőkében sem reménykedhetnek, hiszen koprodukció csak úgy jöhet létre, ha a film költségvetésének egy részét magyar forrásokból fedezik. Groó Diána ugyanakkor reméli, hogy a Vespa sikere segít külföldi támogatókat találni.

 

Igazi sztárokkal dolgozhatott a magyar filmes
Fliegauf Benedek, film


Fliegauf Benedek
Fotó: MTI
Március 3-án kerül a magyar mozikba Fliegauf Benedek első nagyköltségvetésű, angol nyelvű filmje, a Womb - Méh, amelynek női főszerepét a BAFTA-díjas Eva Green, a férfi főszerepét pedig Matt Smith játssza.

 

80

Fliegauf Benedek az MTI-nek elmondta: a német-magyar-francia koprodukcióban készült Wombot 35 nap alatt forgatta mintegy 3,6 millió euróból (körülbelül 985 millió forintból), amelynek csaknem háromnegyede német, egynegyede pedig magyar forrásokból származott.

A rendező felidézte: negyedik nagyjátékfilmjének premierje a 63. Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon volt, ahol az ifjúsági zsűri különdíját kapta az alkotás. A Womb forgatókönyvével elnyerte a Script East forgatókönyv-fejlesztő fórum díját, a Krzysztof Kieslowski-díjat is.

"A filmet számos fesztiválon vetítették, a többi közt Londonban, Thessalonikiben, Torontóban, Hamburgban, Mumbaiban. A legnagyobb élmény azonban az izlandi fesztivál volt, ahova mint fiatal mestert hívtak meg. Az idős mester pedig Jim Jarmusch volt" - mesélte a rendező, majd hozzátette: a Wombot meghívták Mexikóba és a Isztambulba is. Az előbbin versenybe is száll, míg az utóbbin - mivel Fliegauf Benedek zsűritag lesz - az alkotást a versenyprogramon kívül vetítik.

"Nem volt bennem olyan szándék, hogy valami igazán +fliegaufosat+ csináljak, de szerencsére úgy tűnik, az lett. A Womb egy szélsőséges helyzetről szól, ehhez kerestem meg a formát. Végül a konzervatív megoldást választottam, mert így az extremitás és a konzervatív forma érdekes feszültségbe került" - fogalmazott a rendező. A Womb egy fiatal pár, Rebecca és Thomas történetéről szól. A fiú baleset áldozata lesz, a lány úgy dönt, hogy megszüli férje klónját.

A címválasztásról Fliegauf Benedek úgy vélekedett, hogy a Womb (anyaméh) szorosan a történetre reflektál, hiszen Rebecca volt szerelmét a saját méhe által szeretné visszakapni. Kiemelte: Rebecca választása a legszebb példája az önfeláldozásnak. "Lehet, hogy először inkább önzőnek tűnik, hiszen a lány nem hajlandó elengedni a szerelmét. De benne van az önfeláldozás szépsége is, hiszen a saját testéből ad új életet a férfinak" - fogalmazott a rendező.

Fliegauf Benedek arról is beszélt, hogy először regényt szeretett volna írni a történetből. "Mindig is szerettem írni, és perverz módon azt terveztem, hogy én fogom a könyvemet filmre adaptálni. A film elkészültével azonban a téma véget ért a számomra" - jegyezte meg.

A filmet Németországban, az Északi-tenger partján forgatták, amit Fliegauf Benedek azzal indokolt, hogy mindig vonzotta a hűvös tengerpart. "Számomra van valami közös az anyaméh, a nőiség és a tenger között" - vallotta a rendező, hozzátéve, hogy velük egy időben, néhány méterrel arrébb forgatott Roman Polanski is, aki akkoriban a Ghostwriter (Szellemíró) című filmjén dolgozott.

A női főszerepet játszó Eva Greenről - aki olyan filmekben tűnt fel, mint a Casino Royale, az Arséne Lupin - Fliegauf Benedek elmondta: a cannes-i filmfesztivál projektfejlesztő műhelyének tanára, az Oscar-díjas producer, Cédomir Kolar vetette fel, hogy játszhatná akár ő is Rebeccát. "Kiváló ötletnek tartottam, amúgy nem sokkal ez után Kolar lett a film francia producere. Akkorra már több próbafelvételen túl voltunk, és nem találtam meg a megfelelő színészt" - mesélte a rendező.

Eva Greent először Bernardo Bertolucci Álmodozók című filmjében látta. "Mivel egy extrém történetet akartam konzervatív formában elmesélni, Eva Green összetett szépsége nélkülözhetetlen volt. Olyan ő, mint egy gótikus hófehérke és ez egy elég izgalmas kombináció" - indokolta a választását a filmes. "Nagyon koncentráltan dolgozik, érzi a kamerát, öröm volt minden egyes forgatási nap" - tette hozzá.

Mint fogalmazott, hatalmas szerencséjük volt a férfi színésszel, Matt Smith-szel. "Matt Smith karrierje a szerződés aláírása után két hónappal ívelt fel, megkapta ugyanis a roppant népszerű brit tévéfilmsorozat, a Doctor Who főszerepét. Ezután akkora sztár lett, hogy ma már a paparazzik üldözik" - mesélte.

"Ő ösztönösen dolgozik, mondhatni gyomorból. Ha egy jelenetre öt felvételt szántunk, ő ötféleképp játszott, így nekem csak választani kellett közülük".

Fliegauf Benedek kiemelte: a nagy költségvetés és a nemzetközi sztárok ellenére éppolyan szabadon dolgozhatott, mint Magyarországon forgatott filmjei esetében, ezért biztosra veszi, hogy az angol nyelvű filmkészítés nem csak egyszeri kaland volt számára.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Egyed Józsefné üzente 13 éve

Kár, hogy nem talált egy magyar színészt sem a filmjéhez, holott jelentős összeggel mi is hozzájárultunk a filmhez, Margó

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu