Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Színművészetünk Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ismét rácsodálkozhatunk
Kárász Eszter, akit gyerekszínészként Gárdos Péter Szamárköhögés című filmében mutatkozott be, most önálló estjein bizonyítja, hogy felnőtt színészként is megállja a helyét. Emellett kicsi gyerekeknek tart drámapedagógiai foglalkozásokat, bohócdoktorként nevettetve gyógyít, a rádióban meséket olvas, és még a kétballábasokat is megtanítja tangózni. Mintha hét élete volna.
- Én mindent improvizálok. Amikor például nem vettek fel a Színművészeti Főiskolára, leültem, és azt mondtam, ahol kinyílik a felvételi tájékoztató, oda jelentkezem, így kerültem a Mozgássérültek Pető András Nevelő Intézetébe. Konduktor lettem, és nagyon jól éreztem magam ebben a szerepben, olyannyira, hogy már el is könyveltem, én színházban már csak nézőként fordulok majd elő. Aztán pont, amikor Franciaországban vezettem egy csoportot, felhívott egy régi tanárom: eljátszanám-e az Óz a nagy varázslóban Dorka szerepét. Elvállaltam, és a már a próbák alatt éreztem, hogy ez az igazi hivatásom.
A bohócdoktorság is rögtönzés eredménye?
- Igen is, meg nem is. Motoszkált bennem, hogy lehetne a két életemet – a színészetet és azt, hogy könnyebbé teszem a beteg gyerekek életét – egy hivatásba összevonni. De a végső lökést egy barátnőm adta meg, akivel véletlenül futottam össze. Rosszkedvű volt, mert nem vették fel a Piros Orr Bohócdoktor Alapítványhoz. Tőle tudtam meg, hogy lesz egy második válogatás is, arra én is jelentkeztem, és felvettek, így lettem Dr. Bigyó.
Egyszer azt nyilatkoztad, hogy a bohóckodásban és a tangóban az egymásra figyelés és az improvizáció a közös vonás, ezért szereted mind a kettőt olyan nagyon.
- Igen, bár én szinte mindent így igyekszem csinálni. A Weöres Sándor: Psychéjéből készült önálló estem is úgy állt össze, hogy rengeteget dolgoztam vele dramaturgiailag, majd a bemutató előtt egy héttel pánikszerűen telefonáltam egy rendező barátomnak, mert fogalmam sem volt, milyen lesz az egész a színpadon. A zongoristával, Király Csabával pedig az első előadás előtt egy órával találkoztunk először. Csak úgy működhetett a dolog, hogy a színpadon nagyon erősen figyeltünk egymásra. És ettől vált igazzá és megismételhetetlenné.
![]() |
Kárász Eszter |
De a tangóra visszatérve: ez a tánc terápia is volt a számomra. Addig úgy éltem, hogy mindig én irányítottam az életemet, senkinek nem hagytam beleszólást. Ebben a táncban viszont a férfi irányít, a nő követi őt. Csak akkor lesz kívülről és belülről is élmény a tánc, ha hagyom magam vezetni. Amint ezt megtanultam, azt vettem észre, hogy a bohócdoktorkodás is jobban megy, harmonikusabban dolgoztam a partnereimmel, sőt, érzékenyebb lettem a közönség rezdüléseire is, megnőtt a közönség felé a figyelmem.
Olvastam, hogy a férjedet is tangónak köszönheted.- Egy tangóesten, milongán találkoztunk először. Már jó ideje táncoltunk együtt, és mindenki elkönyvelte, hogy mi egy pár vagyunk, holott inkább csak barátok voltunk. Aztán hirtelen hívott, menjek vele Velencébe, ahová egy építészeti konferenciára utazott. Ötkor indult a vonat, nekem fél ötre sikerült eldöntenem, hogy megyek. Így kezdődött. Teljesen mások vagyunk, de ez így jó. Én néha felviszem a felhők közé, ő meg mindig pont idejében hoz vissza a földre. Ráadásul a tánc maradt, sőt azóta már tanítjuk is a tangót a Kék Duna tánciskolában.
Kinek köszönheted Edith Piafot? Arról az előadásról, amelyben az Ő dalait énekled, mindenki elragadtatottan nyilatkozott, kiemelve, hogy meg se próbáltad Piafot eljátszani, sokkal inkább magadat adtad.
- Igen, saját magamon átszűrve szólalnak meg ezek a sanzonok. Az igazi Piaf-szerep még hiányzik az életemből, de amennyire szeretném, annyira félek is tőle. Edith Piafhoz gyerekkorom óta tartó kapcsolódás köt, már 10 évesen az ő dalait hallgattam, miközben a szeles Duna-parton sétáltam. Hátha egyszer csak megértem, miért érzem annyira közel magamhoz.
Ez azért különös, mert szinte semmi közös nincs az életetekben.
- Hát tényleg nincs. Talán az egyik legnagyobb különbség, hogy neki volt egy gyereke, aki teljesen mellékes volt az életében, nagyon fiatalon meg is halt, én viszont gyerekfixált vagyok. Ő afféle túlvilági mester szinten van jelen a művészetemben, mintha fogná a kezemet és vezetne. Ahogy Ő, úgy én is mindig a maximumot adom a színpadon, történjen bármi. Akkor és ott semmi sem lehet fontosabb, mint a produkció.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-..-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Groó Diána: A filmesek lehetetlen helyzetbe kerültek, összefogásra van szükség
Két filmterve is van a tavaly számos díjat nyert rendezőnőnek, Groó Diánának, ám a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) körüli bizonytalanságok miatt egyelőre "jegeli" mindkettőt. Az MTI-nek nyilatkozva azt mondta, összefogásra van szükség a filmszakmában.
"Nagyon jó lenne, ha a filmszakma együttesen tudná
képviselni az érdekeit és nem utolsósorban az értékeit. Az egyik
legnagyobb probléma, hogy bizonytalanság van, információhiány, minden
kiszámíthatatlan, és több mint fél éve stagnál a filmipar. A filmesek
lehetetlen helyzetbe kerültek, köztük olyan alkotók, akik az elmúlt
években minimális pénzből készítettek filmeket, rengeteg
fesztiválsikerrel képviselve Magyarországot a nemzetközi porondokon. A
legnagyobb kár az időveszteség és a filmszemle sorsa" - fogalmazott a
filmrendező, aki legutóbb a cottbusi filmfesztiválon a német
külügyminisztérium Kultúrák közötti párbeszéd díját kapta meg Vespa című
játékfilmjéért.
A 41. Magyar Filmszemlén több kategóriában is
díjazott alkotás (legjobb eredeti filmzene, a legjobb színészi alakítás
különdíja) 2010-ben több nemzetközi fesztiválon is szerepelt, a genfi
Cinema Tous Ecrans elnevezésű seregszemlén Groó Diána a legjobb
rendezőnek járó Reflet d'Or díjat érdemelte ki.
"A film két olasz
fesztiválon szerepel 2011-ben, de amióta a Magyar Mozgókép
Közalapítvány ellehetetlenült, csak remélni merem, hogy nem ugyanez a
sors vár a Magyar Filmunióra, amely a magyar filmek
fesztiválszerepléseit segíti és koordinálja" - nyilatkozta rendező, aki
szerint a Vespa "nagy versenykörei" már véget értek, a már említett
fesztiválok mellett Montrealban, Vancouverben, Isztambulban, Sao
Paulóban, Ghentben, Viareggióban és Sienában is vetítették.
A
rendezőnő arra a felvetésre, hogy a sikeres külföldi szereplések
ellenére idehaza csekély érdeklődés és annál több indulat fogadta a
filmet, a következőket mondta: nem csak magyar jelenség a művészfilmek
iránti érdektelenség, viszont a rasszista felhangok annál inkább.
"A
művészfilmekre Nyugat-Európában sem mennek el az emberek, még a
Cannes-ban díjazottakra sem. Minden filmnek megvan a maga fóruma. Mi a
nemzetközi fesztiválokon voltunk eredményesek, és ezek a szereplések
felérnek egy itthoni közönségfilm sikerével" - fogalmazott, majd
hozzátette: a indulatok nem érték váratlanul.
"Felkészültem a
támadásokra, noha azok durvábbak lettek, mint amelyeket az első
játékfilmem, a Csoda Krakkóban után kaptam" - jegyezte meg. Hozzátette: a
szélsőséges és rasszista reagálásokon túl sokkal inkább meglepték azok a
kritikák, amelyek a Vespa valószerűségét kérdőjelezték meg és a
realitást követelték egy játékfilm esetében. "Nekem az a fontos, hogy a
hazai közönségtalálkozók során rengeteg pozitív visszajelzést kaptam, és
a nemzetközi visszhang is a lényeget értékelte: a történetbe rejtett
társadalomkritika mellett a filmet méltatták" - fejtette ki. Groó Diána
számára a legnagyobb dicséret a genfi fesztiválon hangzott el; a zsűri a
Vespát a filmklasszikus Négyszáz csapáshoz hasonlította.
A
rendező idei terveiről úgy nyilatkozott, hogy ameddig a MMKA nem tudja
kifizetni a már megítélt támogatást, addig új filmterveinek a
forgatókönyvén dolgozik.
"A támogatásról hat hónapja döntött a
közalapítvány, és fogalmam sincs, megkapjuk-e az összeget" - mondta Groó
Diána, aki a világ első rabbinőjéről szeretne filmet forgatni.
"Műfajilag vegyesnek mondanám az eddigi elképzeléseket. A 3D-s
számítógépes animáció és a fikciós dokumentumfilm keveredne benne" -
tette hozzá.
Másik terve, Breier Ádám rendező-forgatókönyvíróval közös munkája egy világhírű díva és egy transzvesztita barátságáról szól.
"Erről
még nem szívesen beszélnék bővebben, mert még messze van a végleges
verzió" - mondta a rendező, aki úgy véle, a kialakult helyzetben sajnos a
külföldi tőkében sem reménykedhetnek, hiszen koprodukció csak úgy jöhet
létre, ha a film költségvetésének egy részét magyar forrásokból
fedezik. Groó Diána ugyanakkor reméli, hogy a Vespa sikere segít
külföldi támogatókat találni.
Igazi sztárokkal dolgozhatott a magyar filmes
Fliegauf Benedek, film
Fliegauf Benedek az MTI-nek elmondta: a
német-magyar-francia koprodukcióban készült Wombot 35 nap alatt forgatta
mintegy 3,6 millió euróból (körülbelül 985 millió forintból), amelynek
csaknem háromnegyede német, egynegyede pedig magyar forrásokból
származott.
A rendező felidézte: negyedik nagyjátékfilmjének
premierje a 63. Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon volt, ahol az
ifjúsági zsűri különdíját kapta az alkotás. A Womb forgatókönyvével
elnyerte a Script East forgatókönyv-fejlesztő fórum díját, a Krzysztof
Kieslowski-díjat is.
"A filmet számos fesztiválon vetítették, a
többi közt Londonban, Thessalonikiben, Torontóban, Hamburgban,
Mumbaiban. A legnagyobb élmény azonban az izlandi fesztivál volt, ahova
mint fiatal mestert hívtak meg. Az idős mester pedig Jim Jarmusch volt" -
mesélte a rendező, majd hozzátette: a Wombot meghívták Mexikóba és a
Isztambulba is. Az előbbin versenybe is száll, míg az utóbbin - mivel
Fliegauf Benedek zsűritag lesz - az alkotást a versenyprogramon kívül
vetítik.
"Nem volt bennem olyan szándék, hogy valami igazán
+fliegaufosat+ csináljak, de szerencsére úgy tűnik, az lett. A Womb egy
szélsőséges helyzetről szól, ehhez kerestem meg a formát. Végül a
konzervatív megoldást választottam, mert így az extremitás és a
konzervatív forma érdekes feszültségbe került" - fogalmazott a rendező. A
Womb egy fiatal pár, Rebecca és Thomas történetéről szól. A fiú baleset
áldozata lesz, a lány úgy dönt, hogy megszüli férje klónját.
A
címválasztásról Fliegauf Benedek úgy vélekedett, hogy a Womb (anyaméh)
szorosan a történetre reflektál, hiszen Rebecca volt szerelmét a saját
méhe által szeretné visszakapni. Kiemelte: Rebecca választása a legszebb
példája az önfeláldozásnak. "Lehet, hogy először inkább önzőnek tűnik,
hiszen a lány nem hajlandó elengedni a szerelmét. De benne van az
önfeláldozás szépsége is, hiszen a saját testéből ad új életet a
férfinak" - fogalmazott a rendező.
Fliegauf Benedek arról is
beszélt, hogy először regényt szeretett volna írni a történetből.
"Mindig is szerettem írni, és perverz módon azt terveztem, hogy én fogom
a könyvemet filmre adaptálni. A film elkészültével azonban a téma véget
ért a számomra" - jegyezte meg.
A filmet Németországban, az
Északi-tenger partján forgatták, amit Fliegauf Benedek azzal indokolt,
hogy mindig vonzotta a hűvös tengerpart. "Számomra van valami közös az
anyaméh, a nőiség és a tenger között" - vallotta a rendező, hozzátéve,
hogy velük egy időben, néhány méterrel arrébb forgatott Roman Polanski
is, aki akkoriban a Ghostwriter (Szellemíró) című filmjén dolgozott.
A
női főszerepet játszó Eva Greenről - aki olyan filmekben tűnt fel, mint
a Casino Royale, az Arséne Lupin - Fliegauf Benedek elmondta: a
cannes-i filmfesztivál projektfejlesztő műhelyének tanára, az
Oscar-díjas producer, Cédomir Kolar vetette fel, hogy játszhatná akár ő
is Rebeccát. "Kiváló ötletnek tartottam, amúgy nem sokkal ez után Kolar
lett a film francia producere. Akkorra már több próbafelvételen túl
voltunk, és nem találtam meg a megfelelő színészt" - mesélte a rendező.
Eva
Greent először Bernardo Bertolucci Álmodozók című filmjében látta.
"Mivel egy extrém történetet akartam konzervatív formában elmesélni, Eva
Green összetett szépsége nélkülözhetetlen volt. Olyan ő, mint egy
gótikus hófehérke és ez egy elég izgalmas kombináció" - indokolta a
választását a filmes. "Nagyon koncentráltan dolgozik, érzi a kamerát,
öröm volt minden egyes forgatási nap" - tette hozzá.
Mint
fogalmazott, hatalmas szerencséjük volt a férfi színésszel, Matt
Smith-szel. "Matt Smith karrierje a szerződés aláírása után két hónappal
ívelt fel, megkapta ugyanis a roppant népszerű brit tévéfilmsorozat, a
Doctor Who főszerepét. Ezután akkora sztár lett, hogy ma már a
paparazzik üldözik" - mesélte.
"Ő ösztönösen dolgozik, mondhatni
gyomorból. Ha egy jelenetre öt felvételt szántunk, ő ötféleképp
játszott, így nekem csak választani kellett közülük".
Fliegauf
Benedek kiemelte: a nagy költségvetés és a nemzetközi sztárok ellenére
éppolyan szabadon dolgozhatott, mint Magyarországon forgatott filmjei
esetében, ezért biztosra veszi, hogy az angol nyelvű filmkészítés nem
csak egyszeri kaland volt számára.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!