Színművészet: Fekete Gyula új operája Liszt Ferencről

Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 4745 db
  • Videók - 1110 db
  • Blogbejegyzések - 435 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 13 db

Üdvözlettel,

Színművészetünk Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 4745 db
  • Videók - 1110 db
  • Blogbejegyzések - 435 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 13 db

Üdvözlettel,

Színművészetünk Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 4745 db
  • Videók - 1110 db
  • Blogbejegyzések - 435 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 13 db

Üdvözlettel,

Színművészetünk Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Színművészetünk Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 174 fő
  • Képek - 4745 db
  • Videók - 1110 db
  • Blogbejegyzések - 435 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 13 db

Üdvözlettel,

Színművészetünk Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Excelsior! - Fekete Gyula új operája Liszt Ferencről PDF Nyomtatás Email
2011.03.08.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) nyitónapján, március 18-án tartják a Thália Színházban Fekete Gyula új, Liszt Ferencről szóló kétrészes operájának ősbemutatóját: az Excelsior! a BTF és a Magyar Állami Operaház közös produkciójában, Gothár Péter rendezésében kerül színpadra.

 Fekete Gyula zeneszerző és Gothár Péter rendező a premiert beharangozó keddi budapesti sajtótájékoztatón egyaránt kiemelte, mennyire fontos, hogy egy új mű megalkotására adott megrendelést a BTF-et szervező Budapesti Fesztiválközpont volt igazgatója, jelenlegi művészeti vezetője, Zimányi Zsófia.
    A Liszt-év alkalmából megszületett mű librettóját Papp András dramaturg írta, akivel a Katona József Színházban az 1956-ról szóló Kazamaták című darabban már dolgozott együtt Gothár Péter és Fekete Gyula. Mint a zeneszerző elmondta, először mindketten lehetetlen feladatnak vélték, hogy egy olyan zenészóriásról operát írjanak, mint Liszt Ferenc. Tudták mindketten azt is, hogy nem akarnak dokumentumjátékot alkotni.
    A Lisztről szóló irodalom tanulmányozása után azt ajánlotta Papp András, hogy emeljék ki azt a drámai pillanatot a zeneszerző életéből, amely valóban rendkívüli fordulat volt a sorsában, a jelleme és az életfelfogása alakulásában. Ez a megragadható idő, amely köré végül a művet felépítették, 1861. október 21. lett, az a tragikus nap, amikor kiderült, hogy Liszt esküvője élettársával, Carolyne von Sayn-Wittgenstein hercegnével meghiúsul.
    Az opera ezen az egyetlen napon játszódik, amelybe - költőien és drámaian - mégis 15 év sűrűsödik. Liszt alakja az operában megkettőződik, a prózai szereplő (Fodor Tamás) e másfél évtized epizódjait köti össze. Ő tekint vissza az eseményekre, a spirituális átalakulást megélő "zenei" Lisztre, akinek figuráját Fekete Attila alakítja.
    A címet adó excelsior latin szó, amely a magasabb célért való küzdelemre utal, és amely Liszt Harangok című kétrészes kantátájának első felében jelenik meg, utalva Longfellow Excelsior! című versére, amely a zeneszerzőt megihlette.
    Az opera alcíme - Liszt Ferenc mennybemenetele - pedig Kesselyák Gergely, az előadást vezénylő karmester szerint jól kifejezi, milyennek látja ő a darabot: "modern zenés színháznak, balladisztikus misztériumjátéknak".
    Liszt a romantika óriása volt, a zene a romantikus stílusban gyökerezik, de a XXI. század nyelvén szól. "Minthogy zeneszerző az opera főhőse, olyan harmóniakapcsolatokat, dallamfordulatokat használok, amelyek Liszt, Wagner vagy éppen Bellini műveire utalnak" - jegyezte meg Fekete Gyula, hozzátéve: nincs egyetlen direkt idézet sem a darabban.
    Az egyház nemek felettiségét kifejezendő IX. Piusz pápát kontartenor hangra, Hohenlohe kardinálist, akinek nem kis szerepe volt a házasság meghiúsulásában, altra írta a zeneszerző, és a szerepeket Birta Gáborra és Kovács Annamáriára osztották. Carolyne hercegné mezzo szólam, Mester Viktória énekli. Liszt "lelki pártfogója", Árpád-házi Szent Erzsébet Kertesi Ingrid lesz. Cosimát Frankó Tünde, Wagnert Káldi Kiss András, Spiridion inast Kiss Tivadar személyesíti meg.
    Gothár Péter beszámolt arról, hogy egy különleges térben helyezi el a produkciót, egy kicsit felforgatja a hagyományos elrendezést, átemeli a játszóteret a közönség térfelére, és lesznek nézők a színpadon is. Ez a rendező véleménye szerint az akusztikai hatásokat is javítja. Mint hangsúlyozta, a bemutatót nagy szellemi kalandnak tartja, amelyben minden alkotó örömmel szolgálja a zenét.  

Az előadásra, illetve a Tavaszi Fesztiválra jegyek kaphatók:

D-Global Jegyiroda (szinhazbajarok.hu/hirek)

1135, Budapest, Reitter Ferenc utca 42.

Tel./fax.: 06-1-412-19-83

Mobil: 06-30-491-56-22


Illetve online, az alábbi link segítségével:

szinhazbajarok.jegy.hu/search.php

2011/04/06
Sz 19:00
Thália Színház
Nagyszínpad
Budapest
Excelsior! Jegyvásárlás
2011/04/10
V 19:00
Thália Színház
Nagyszínpad
Budapest
Excelsior! Jegyvásárlás


MTI

 

Liszt Ferencről szóló opera ősbemutatója a BTF nyitónapján

2011. március 08. 18:09


Új mű megalkotására adott megrendelést a Budapesti Fesztiválközpont: a Tavaszi Fesztivál nyitónapján mutatják be Fekete Gyula Liszt Ferencről szóló operáját.

 

A Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitónapján, március 18-án tartják a Thália Színházban Fekete Gyula új, Liszt Ferencről szóló kétrészes operájának ősbemutatóját: az Excelsior! a BTF és a Magyar Állami Operaház közös produkciójában, Gothár Péter rendezésében kerül színpadra.

Fekete Gyula zeneszerző és Gothár Péter rendező a premiert beharangozó keddi budapesti sajtótájékoztatón egyaránt kiemelte, mennyire fontos, hogy egy új mű megalkotására adott megrendelést a BTF-et szervező Budapesti Fesztiválközpont volt igazgatója, jelenlegi művészeti vezetője, Zimányi Zsófia.

BTF, Liszt Ferenc-opera: sajtótájékoztató

A Liszt-év alkalmából megszületett mű librettóját Papp András dramaturg írta. Mint a zeneszerző elmondta, először mindketten lehetetlen feladatnak vélték, hogy egy olyan zenészóriásról operát írjanak, mint Liszt Ferenc. Tudták mindketten azt is, hogy nem akarnak dokumentumjátékot alkotni.

A Lisztről szóló irodalom tanulmányozása után azt ajánlotta Papp András, hogy emeljék ki azt a drámai pillanatot a zeneszerző életéből, amely valóban rendkívüli fordulat volt a sorsában, a jelleme és az életfelfogása alakulásában. Ez a megragadható idő, amely köré végül a művet felépítették, 1861. október 21. lett, az a tragikus nap, amikor kiderült, hogy Liszt esküvője élettársával, Carolyne von Sayn-Wittgenstein hercegnével meghiúsul.

Az opera ezen az egyetlen napon játszódik, amelybe mégis 15 év sűrűsödik. Liszt alakja az operában megkettőződik, a prózai szereplő Fodor Tamás e másfél évtized epizódjait köti össze. Ő tekint vissza az eseményekre, a spirituális átalakulást megélő "zenei" Lisztre, akinek figuráját Fekete Attila alakítja.

A címet adó excelsior latin szó, amely a magasabb célért való küzdelemre utal, és amely Liszt Harangok című kétrészes kantátájának első felében jelenik meg, utalva Longfellow Excelsior! című versére, amely a zeneszerzőt megihlette.

Az opera alcíme - Liszt Ferenc mennybemenetele - pedig Kesselyák Gergely, az előadást vezénylő karmester szerint jól kifejezi, milyennek látja ő a darabot: "modern zenés színháznak, balladisztikus misztériumjátéknak".

Az egyház nemek felettiségét kifejezendő, IX. Piusz pápát kontratenor hangra, Hohenlohe kardinálist, akinek nem kis szerepe volt a házasság meghiúsulásában, altra írta a zeneszerző; a szerepeket Birta Gáborra és Kovács Annamáriára osztották. Carolyne hercegné mezzo szólam, Mester Viktória énekli. Liszt "lelki pártfogója", Árpád-házi Szent Erzsébet Kertesi Ingrid lesz. Cosimát Frankó Tünde, Wagnert Káldi Kiss András, Spiridion inast Kiss Tivadar személyesíti meg.


hirado.hu

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Egyed Józsefné üzente 13 éve

Az Excelsior! cselekménye

Papp András írása

Az opera története Liszt Ferenc tervezett esküvője köré épül szerető, de túlzottan aggodalmaskodó menyasszonnyal (Carolyne), egy nem várt fordulattal, a pápai ítélettel, mely semmisnek nyilvánítja a korábban engedélyezett házasságkötést. Ma már tudjuk, cselszövés következtében hiúsult meg ez az esküvő. Mindazonáltal a csalódás és összetöretés után Liszt spirituális átalakuláson megy keresztül: fölszentelik, abbévá lesz, megkapja a tonzúrát. Ám ezzel nem kell lemondania a világi életről és a zenei hivatásáról. A történetben az embert látjuk, nem a „hírhedett zenészét a világnak”, zongora sem lesz a színen.

Minden történés középpontjában Liszt áll, akit kétszer is sorsfordító helyzetben látunk. A drámai történések hatására testi-lelki átváltozáson megy keresztül. Az előállt új helyzet mindenkiből más érzelmeket és reakciókat vált ki, de Liszt lesz az a kezdeményező, aki az eseményeket alakítja és befolyásolja – látszólag saját erejéből, ám legalább annyira a természetfölötti erők révén is: látjuk a vesztét akaró sötét démonit és a védelmére kelő szent segítőt, Erzsébetet, aki jelenlétével és csodáival cselekvő részese a történéseknek.

Liszt átváltozása a jóságos erők győzelmének drámája: emberként megtalálja a helyes választ és utat, fölül tud emelkedni saját kétségbeesésén. Az addig ható démoni viszont nem egyszerűen elbukik: ha bukását megelőzi a bűnbánat, bocsánatot nyer (Liszt inasa). Ha ez elmarad, akkor megsemmisül (Hohenlohe kardinális).

A mellékszereplők Liszt döntéseinek következményét viselik, ők is változásokon mennek át, kivéve egy párost. Cosima és Wagner Liszt morális fölfogásának másik aspektusát mutatják meg, arra valók, hogy az ő mellékszálon futó szerelmi történetükben Lisztet mint apát és barátot lássuk. Az ő sorsuk részben párhuzamba állítható Liszt és Carolyne történetével: mindkét páros házasságra készül, mindannyian fölülről várják az atyai áldást.

Az opera általános mondanivalója Liszt emberi nagyságának megnyilvánulásaiban keresendő: nem a zenészt látjuk, hanem olyan embert, aki válságos pillanatokban morális kérdésekben döntést hoz – ez az ember bárki lehetne, de ami történik, az csak Liszttel történhetett meg. A házasság Liszt számára a továbbélés egyik lehetséges útja, mely elsősorban formális, külsőségekben megnyilvánuló egyensúlyt teremtene a világgal, míg abbévá válásában a lelki béke a cél. Valamilyen formában mindegyik szereplő erre az egyéni boldogságra törekszik. Egyik oldalon a világias szereplők állnak világias boldogságuk lehetőségével, a másik oldalon a transzcendens világ jelenik meg – emberi gyöngeségektől sem mentesen. Liszt az előbbiekhez tartozván próbálja vágyait beteljesíteni, de itt átkerül a másik oldalra, a spirituális élet vállalásának térfelére. Az addigi világi emberből és elismert művészből egyszerre csak egyházi-világi ember lesz. Nem mond le addigi hivatásáról, ám lényegesen megváltozik életszemlélete.

Minden szereplő változás határán áll: Liszt Carolyne-nal együtt ugyanazért, amiért Cosima és Wagner is; Hohenlohéra és a pápára pedig a világegyház kérdéseit érintő fontos döntések várnak. Még az inas sem kivétel, mert ő átmenetinek gondolja a szolgálatot a zenész mellett, hiszen az a célja, hogy a megkeresett pénzből saját egzisztenciát és karriert teremtsen. És a változások határán egyelőre senki nem tudja, elhatározásaik helyesek-e, csak azt, hogy választásaik (döntéseik és ítéleteik) elkerülhetetlenek, a jövő boldogságának reményében.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu